Tragedi Bah Besar 2014

Thursday, December 25, 2014

Buah fikir ilmiah

Ada yang bertanya kepada saya berkaitan banjir besar yang berlaku sekarang dan kaitannya dengan fenomena New Moon dan solistis musim sejuk dan bagaimana pengaruhnya.
Terlebih dahulu memang saya akui bidang oceanografi (kajian laut) ini memang sangat kompleks , sukar dan mencabar minda. Ia memerlukan kefahaman yang mendalam dalam bidang astronomi , geografi dan fizik.
Walau bagaimana pun saya akan cuba sampaikan dalam bentuk paling ringkas dan santai untuk kefahaman rakan-rakan sekelian.

Teori
Ada teori yang telah dikemukakan oleh saintis barat dan digunapakai oleh arus main stream sekarang termasuk Jabatan Falak sendiri. Saya mengambil pendirian yang berbeza dan menongkah arus kerana saya dapati teori oleh saintis barat kurang tepat . Dengan itu saya mengambil inisiatif sendiri melakukan kajian selama hampir 10 tahun melalui proses biasa sains: Pembinaan Hipotesis...>pengumpulan data....> Pembinaan teori....>Valuation (rujuk silang data)....>Seterusnya menulis buku . Sangat mencabar. Percayakah anda dalam pengumpulan data dan penilaian semula pun saya terpaksa pergi ke Sabah untuk kepastian data.

Teori saintis Barat
Menyatakan graviti bulan menarik air ke arah bulan menjadi lonjong , jadi bahagian yang lonjong itu pasang dan bahagian satu lagi surut. Persoalanya : jika teori ini digunapakai , bagaimana untuk menghuraikan pusingan pasang surut air laut berlaku 2 kali sehari (setiap 12 jam)? Tiada jawapan.

Teori saya
Bulan mengenakan tekanan aruhan graviti terhadap bumi lalu membentuk medan graviti yang menyebabkan terbentuknya cembungan air (2 cembungan air/ kiri dan kanan) . Setiap satu cembungan air meliputi 180 darjah lilitan permukaan bumi. Jadi 2 cembungan air itu genap meliputi 360 darjah lilitan permukaan bumi. Setiap cembungan air itu (180 darjah) mewakili 12 jam , dan keseluruhan 2 cembungan air itu meliputi 24 jam . Sebab itulah satu pusingan pasang surut air laut berlaku dalam 12 jam.
Di bawah saya sertakan 2 dokument . Satu dikeluarkan oleh Pusat Hidrografi TLDM yang memaparkan tarikh,masa dan paras air, dan satu lagi keluaran saya yang memaparkan tarikh ,musim edaran ,dan waktu kriteria iaitu Timpas (minima), mula pasang dan waktu air laut mencapai paras penuh. Jadi Antara saya dan Pusat Hidrografi TLDM adalah saling melengkapi antara satu sama lain.
Untuk info hingga sekarang saintis barat belum berjaya menemui formula pengiraan dan penetapan waktu pasang surut air laut. Kita dah menemuinya (dengan ketepatan hampir 100 %). Jadi kita dah satu langkah di hadapan .

No comments:

Post a Comment